Stejně jako v partnerském vztahu, i v obchodním partnerství jsou důležité vlastnosti nebo schopnosti, které mohou zásadně ovlivnit výsledky i pocit z takové spolupráce. Pokud dokážete takový vztah navázat, máte velkou pravděpodobnost dlouhodobé spolupráce. Věřím, že tohle chce jak dodavatel tak nakonec i jeho zákazník.

Důvěra: Základní stavební prvek obchodního partnerství

Důvěra je základem každého vztahu, včetně toho obchodního. Dodavatel musí věřit, že zákazník splní své závazky, a zákazník musí věřit, že dodavatel dodá kvalitní zboží nebo služby včas a za domluvenou cenu.

Když nám platí klient zálohovou fakturu, věří za to dodáme, co jsme slíbili. A obráceně, když pracujeme na zakázce, tak věříme, že na konci za ní dostaneme zaplaceno. A takových příkladů najdete určitě spousty.

Analýza prodejů jako hledání cesty labyrintem

Komunikace: Klíč k úspěšné spolupráci

Komunikace je důležitá všude, ale v obchodním partnerství pomáhá vyhnout se nedorozumění. Anebo vyřešit problémy včas. Dodavatel a zákazník musí být schopni vzájemně komunikovat své potřeby, požadavky. To jim pomáhá vyhnout se nedorozuměním.

A je potřeba to zvládnout i ve chvílích kdy řešíte něco nepříjemného. Není nic horšího než si „pinkat“ emaily tam a zpět. Nebo nechat nějaké věci raději vyhnít. Proto svým kolegům neustále připomínám, že je často lepší zavolat než napsat email. A většinou i rychlejší.

Otevřenost a vstřícnost: Cesta k pochopení druhé strany

Otevřenost a vstřícnost jsou další důležité vlastnosti. Dodavatel i zákazník by měli být ochotni naslouchat si navzájem. Být otevřeni novým myšlenkám, návrhům. A někdy i nepříjemným komentářům.

To hodně souvisí s předchozím bodem. Když se něco nedaří, nenechávejte si to pro sebe. Jako dodavatel musíte co nejdříve upozornit, že je potřeba řešit nějaký problém. A obráceně – pozdní zpětná vazba od zákazníka bude mít za výsledek pozdní nápravu.

Asi nechcete, aby váš vztah dopadl jako ve Válce Roseových, že?

Vzájemná výhodnost: Záruka dlouhodobé spolupráce

Obchodní partnerství má být oboustranně výhodné. Obě strany by měly mít pocit, že ze spolupráce něco mají. Pokud jedna strana získává více než druhá, může to vést k nespokojenosti té druhé. A tedy i k ukončení spolupráce.

Tohle je například velmi těžké u projektů, které jsou placené hodinově. Jako klient budu dost otrávený, když získám pocit, že si dodavatel účtuje více hodin, než reálně odvedl. A přitom je to pro dodavatele, tak lákavé. A pokud to přeženete, ztratíte důvěru (o tom jsem mluvil na začátku, vzpomínáte?) a o spolupráci přijdete.

Já tady vnímám ještě jednu rovinu. Celá spolupráce musí být výhodná nejen pro klienta jako firmu, ale i pro osobu, která vám práci zadává. Nejčastěji to znamená, že mu pomůžete v něčem, co neumí, nebo mu alespoň ušetříte čas. A čas jsou peníze – pro podnikatele anebo více volna pro zaměstnance.

Paralela s partnerským vztahem

V mnoha ohledech lze najít hezkou paralelu mezi obchodním partnerstvím a partnerským vztahem. V obou případech je důležitá důvěra, komunikace, otevřenost i vzájemná výhodnost. Pokud se tyto vlastnosti dají dohromady, může z toho vzejít dlouhodobý vztah.

Credit: Sony Pictures Entertainment, Warner Bros. PicturesMidjourney AI

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz