Minulý měsíc jsem vybral několik otázek a odpovědí z dokumentu ČTU k novele zákona o elektronických komunikacích. Na jeden čláenk by toho bylo mnoho, proto se k tomu dnes vrátíme a dotáhneme to do konce.

Telefonní čísla na webu firem

Je tedy vůbec možné využívat telefonní čísla uvedená na webu firem. Toto je stále možné! To je asi nejdůležitější informace pro naši potenciální spolupráci. Znamená to, že i nadále můžeme dohledat správné číslo k vybrané firmě a následně tam zavolat.

„…jedná se o kontaktní údaje zveřejněné samotným subjektem údajů. Předmětná právní úprava zákona o elektronických komunikacích se na tuto situaci nevztahuje…“

I když i tady je malé „ale“.

„…bude potřeba ve vztahu k takovému zveřejněnému kontaktu posuzovat, k čemu takový kontakt slouží…„

To ale většina čísel nemá specifikováno. Jediné omezení tedy bude v použití například telefonních čísel, kde bude jasně uvedeno, že jsou pro servisní/support účely. A ty jsou pro naši práci, stejně nepoužitelné…

 

Využití emailových adresy z veřejného seznamu

Pokud byste chtěli využít veřejně dostupné emailové adresy pro zasílání Newsletteru, máte smůlu. Novela toto neumožňuje. A je to celkem jasně definováno.

„Pokud jsou ve veřejném účastnickém seznamu uvedena… např. e-mailová adresa, vztahuje se (na ni) zákaz“

Novela zákona o elektr. komunikacích – otázky a odpovědi

Jak požádat o souhlas s kontaktováním za účelem marketingu?

Tady bude třeba kombinovat vždy dva přístupy, protože novela potvrzuje to, co už bylo doporučváno dříve – double opt-in.

„…lze obecně uvést, že souhlas s kontaktováním za účelem marketingu musí být prokazatelný, např. jeho nahrávkou, nebo double opt-in.“

Takže pro nás přicházejí v úvahu dvě možnosti:

Varianta A.

Krok 1. – přímo po telefonu, kde se zeptáte na souhlas.

Krok 2. – na dané telefonní číslo zašleme SMS zprávu a odpovědí na ní bude souhlas ověřen.

Varianta B.

Krok 2. – na dané telefonní číslo zašleme pomocí SMS odkaz, kde sám uživatel nastaví svůj souhlas

 

Průzkumy

Občas se nás zákazníci ptají na průzkumy trhu po telefonu. A je logické, že i tato oblast se v otázku na ČTU objevila. Pro mě dost překvapivě toto zůstává legální. A je možné komukoliv s tímto důvodem volat.

„Kontaktování za účelem výzkumu trhu obecně nelze považovat za marketingovou reklamu“

 

Od kdy to bude platit

Dle informací v dokumentu je stále platný termín 1.7.2022. ČTU zatím nevydala nějaké další informace. Nelze ani najít žádnou informaci o tom, jak se daří zavádět prováděcí předpisy. Takže určené datum, zatím musíme brát za platné.

 

Závěrem

Pro nás je asi nejdůležitější že novela neznamená totální zákaz oslovování nových zákazníků. Není (primárně) namířená proti obchodníkům nebo firmám volajícím do jiných firem. To znamená, že vy nadále můžete volat prakticky na všechny firmy, které najdete na internetu, a i LEADMACHINE nepřijde o práci.

Na druhou stranu, musíme počítat s tím, že lidí v tomto nebudou mít jasno. A budou vyhrožovat a argumentovat tím, že kdesi slyšeli, že telefonování je zakázáno. My na to naše operátory připravíme. Vy (pokud plánujete oslovovat nové zákazníky) si zvládnutí tento námitky musíte připravit sami.

Ilustrativní foto: Alexander Andrews

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz