Už je to delší dobu, kde jsem na jiném blogu (zde) porovnával Taiji a marketing. Zaměřil jsem se hlavně na aspekt disciplíny. Taiji jsem si vybral, protože se stále považuju za žáka tohoto „bojového umění“. Pro většinou lidí je to ale trochu moc „ezoterické“ a nereálné, když chlápci v bílých oblečcích cvičí někde v čínských horách. Tak jsem to své myšlenkové cvičení zopakoval, Taiji nahradil obecně sportem, a marketing rozšířil ještě o obchod. A k původnímu pohledu přidal další čtyři aspekty.

Disciplína

Obchod i marketing vyžadují podobně jako sport osobní disciplínu k tomu, aby bylo možné se soustředit na cíle a plánovat kroky k jejich dosažení, odolávat pokušením a vytrvat když to nejde.

Ve sportu musíte zůstat klidný a soustředěný při zápasech nebo soutěžích. Neustále se zlepšovat a zdokonalovat své dovednosti. V obchodu nebo marketingu zase musíte zůstat klidný a profesionální při jednání s klienty nebo partnery. A neustále se vzdělávat a učit se nové věci.

 

Pohyb

Ve většině sportů se velký důraz klade na samotný pohyb. Stejně tak je pohyb klíčovým prvkem úspěšného obchodu a marketingu. Obchodní i marketingové týmy se musí pohybovat v dynamickém prostředí a pružně reagovat na změny trhu a potřeby zákazníků.

Ve sportu i marketingu je často důležité najít vhodnou rovnováhu mezi agresivní a pasivní strategií, které určují, jaký další krok (pohyb) provedete.

 

Kontrola těla

Ve sportu se také klade velký důraz na kontrolu těla a využití jeho koordinace během zápasu. Stejně tak je kontrola těla klíčová pro úspěšné obchodníky. Musí být schopni kontrolovat svůj projev a gestikulaci při jednání s klienty a zákazníky, aby dokázali vyjádřit své myšlenky a názory jasně a přesvědčivě.

I když se to zdá, jako hodně divné porovnání, ve skutečnosti je oboje ovládáno blízkými oblastmi v mozku. A k jeho zlepšení potřebujete vedle talentu i hodně cviku.

 

Schopnost reakce a komunikace

Schopnost reagovat je důležitým prvkem ve sportovních disciplínách, kde nebojujete jenom sami za sebe. Jakmile máte soupeře (tedy ve většině skupinových, ale i individuálních sportů), potřebujete vnímat jeho akce a automaticky na ně reagovat.

Stejně tak je komunikace a reakce na klienta klíčovým prvkem úspěšného obchodu a marketingu. Obchodníci musí být schopni komunikovat jasně a přesvědčivě se svými zákazníky. A reagovat na verbální i neverbální komunikaci klienta. Proto je tak důležité vnímat svého zákazníka. A nakonec i marketéři by měli používat nástroje, které jim toto umožňují ve velkém měřítku.

 

Sebeovládání

Sebeovládání je dalším důležitým prvkem ve sportu. Sportovci se musí naučit ovládat své emoce a chování, aby byli schopni přistupovat k situacím s chladnou hlavou a racionálně. Pro obchodní vedení je sebeovládání důležité, aby mohli vést své týmy, komunikovat efektivně s klienty a partnery, a udržet si pozitivní reputaci.

 

A nakonec „disclaimer“

Zdá se vám to všechno takové přehnané, trochu přitažené za vlasy? Nezmínil jsem totiž to nejdůležitější. Zatímco sport jde dělat jen tak „pro žízeň“, tak obchod a marketing děláte vždy pro prachy.  Stejně jako profesionální sportovce, vás to má živit. A pokud vyjmenujete tyto body jakémukoli úspěšnému obchodníkovi, tak bude vědět, o čem mluvíte. Stejně jako všichni ti Federerové, Jágrové nebo Messiové…

 

Foto: Renith R on Unsplash

Petr Chaloupka
Tel.: +420 777 587 024
Email: petr@leadmachine.cz